Podcasts als brandstof voor je merk

In de sportschool, in de file, in de trein. Miljoenen Nederlanders hebben uren per dag oortjes in. Ze luisteren. Naar muziek. Naar nieuws. Én naar podcasts. Voor ons als contentmarketeer een fantastische kans.

Zowel uitgevers als marketeers volgen de klant. Je bent dáár waar de klant is. Leest de klant graag tijdschriften? Dan zet je tijdschriften in. Kijkt de klant tv? Dan ben je daar? Klikt de klant de godganse op clickbait-rommel? Hup, je bent al onderweg. De laatste jaren verovert de podcast de harten van de mediaconsument. Uiteraard volgen wij – bureaus en merken – de consument. Ditmaal nog gelukkiger dan bij voorgaande mediatrends. Podcasts bieden namelijk onvoorstelbaar veel meer kansen, veel meer ruimte om als merk je verhaal te vertellen.

Voor KPMG ronden we, as we speak, de productie van in totaal tien podcasts af, verdeeld over twee series. Bedoeld voor interne communicatie. Wat blijkt namelijk? Als je best een stevig verhaal te vertellen hebt als organisatie, dan is de podcast een onvoorstelbaar fijn medium. De nuances die je soms in geschreven content kwijt raakt, kun je wel kwijt in een podcast. Dat geldt evenzeer voor externe communicatie.

Doe iets héél goeds 

Voor alle marketeers die met podcasts aan de slag gaan, een welgemeend advies vooraf: áls je podcasts gaat ontwikkelen, maak dan iets héél goeds. Iets super relevants. Want net als met alle andere content geldt: the winner takes all. Winnende content produceren is best een uitdaging. Al die miljoenen mensen met hun oortjes in, zijn net zo genadeloos als de tv-kijker. Is het niks, dan is het niks. Zap. Weg ermee. Je hebt met podcasts de kans om inhoudelijk dieper te graven. Neem die ruimte. Maar vergeet niet: de vorm is o zo belangrijk. Je moet je als luisteraar vanaf de eerste seconde amuseren. Als je de podcast hebt, dan ben je er nog niet. De podcast is, niet anders dan andere vormen van content, brandstof voor je merk. In te zetten met campagnetechnieken. Dus niet alleen de content moet goed zijn, de gehele klantreis – inclusief de juiste afspeelplatforms – moet geweldig zijn.

Veel plezier in the Age of Podcasts! We hadden het als contentmarketeers met elkaar slechter kunnen treffen.