Prijzenhonger – waarom awards winnen nooit verveelt

De LVB-teller staat op 99 nominaties. Bijna de helft van die nominaties werd verzilverd. LVB is een prijswinnend bureau. Waarom we dat leuk vinden?

Een jaar of zeven geleden zijn we ermee begonnen, met het inzenden voor prijzenfestivals in ons vak. Voor die tijd vonden we het niet belangrijk. Sterker nog, we keken een beetje neer op al die ijdele prijzenophalers. Toen veranderden we van gedachten. Met klanten als C1000 en Sligro maakten we werk waarvan we dachten: dat willen we eens vergelijken met het werk van collega’s. Die eerste stap leidde tot een verslaving aan awards.

Je kunt er als insider of buitenstaander lacherig over doen. Over alle mogelijkheden om prijzen te winnen in het marketingvakgebied, maar we zenden heel bewust regelmatig in. Het gaat ons niet om het verslaan van andere bureaus of partijen, het gaat ons om onze eigen vooruitgang. Daarom meten we ons ook graag met bureaus en merken uit andere landen, zoals op de CMA Awards in Londen. Dan blijkt dat we in Nederland echt aan hele mooie cases bouwen.

Niet vrijblijvend

De awards zitten bij het ontwikkelen van ideeën voor onze klanten stiekem altijd in ons achterhoofd. Werk moet scoren. Wat we doen, is niet vrijblijvend. Klanten besteden veel geld aan (content)marketing. Die investering moeten we terugverdienen. Dat lukt alleen maar met heel goed werk. En dat werk wordt doorgaans bekroond. Het feit dat awardshows bestaan, dwingt ons al om bij het begin van een relatie met de klant heel goed na te denken. Scherpe keuzes te maken. Goed werk is werk waar scherpe keuzes zijn gemaakt. Vanaf dag één zijn we feitelijk bezig met het bouwen van een case. En dat is niet (alleen) in het belang van LVB, maar juist van onze klanten.

Uitgesproken

Iedereen in het marketingvakgebied is het er inmiddels over eens dat je met middelmaat niet ver komt. Werk moet uitgesproken zijn. Strategieën moeten scherp zijn en leiden tot onderscheidende content, waaraan weer scherpe distributiekeuzes gekoppeld worden. Uiteindelijk willen we worden afgerekend op twee zaken: groeit het merk? En: komen er nieuwe klanten binnen? Als we alles goed doen, lukt dat spel. Bij LVB merken we dat we elkaar én de klant uitdagen om beter te worden, om die scherpe keuzes te maken.

Hart van het marketingvakgebied

Voor het gehele vakgebied denken we dat iedereen beter wordt door het bestuderen van cases. Ons vakgebied kent nogal wat mensen met een tamelijk theoretische visie op de werkelijkheid. Met écht werk voor echte klanten bouwen we aan ons vak. Door cases te bestuderen, zien we wat werkt en wat niet werkt. Op basis daarvan kun je, indien nodig, je theorieën en visies bijstellen.

LVB blijft insturen. Niet alleen op contentmarketing-festivals, maar ook bij andere awardshows. Wij denken dat contentmarketing is opgeschoven naar het hart van het marketingvakgebied. Het bouwen aan merken en het binnenhalen van nieuwe klanten; daar draait het bij ons om. Dat betekent dat we ons steeds meer gaan meten met bureaus die hun roots hebben in het reclamevakgebied. Wij wensen onszelf en onze klanten een prettige wedstrijd.

Benieuwd naar een aantal van onze genomineerde cases? Bekijk ze hier.