5 voorspellingen volgens vriend & vijand: Julia Bos

Een interview met:


@ Sligro

Vijf jaar geleden werden er nog massaal magazines gelezen. En gemaakt. Ook door LVB. Als belangrijkste onderdeel van de communicatie- en contentstrategie. Nu, vijf jaar later, is het vak van contentmarketing getransformeerd naar een marketing- en leadsgedreven markt. We bouwen onder meer funnels, produceren longform video’s en omarmen niches. We gebruiken massaal social media als distributiekanaal voor content en we zien steeds vaker branded partnerships ontstaan. Wie had dat vijf jaar geleden voorspeld? We interviewen Julia Bos van Sligro.

Vijf voorspellingen volgens ‘vriend & vijand’.
Dit keer: Julia Bos, Content Marketeer bij Sligro.

Aan passie ontbreekt het niet bij horecaprofessionals, maar hoe slimmer zij zakelijk worden hoe beter voor hun business én voor Sligro. Samen ontwikkelden we het contentplatform Foodbrigade, waarin video een belangrijke rol speelt.

Stelling 1:
De meeste branded content wordt door de gebruikers en consumenten gemaakt en niet door de merken.

‘Over vijf jaar is iedereen ‘journalist’ of content creator, of hoe je het wil noemen. Mensen maken je merk. Gebruikers en consumenten worden betrokken in het creëren van de branded content, dat op deze manier zorgt voor een mooie verdiepingsslag. Samen vormen zij een community en dus het merk.’

-‘De effectiviteit van je boodschap zit in de dynamiek binnen de community.’-

Stelling 2:
Social media als distributiekanaal bestaat niet meer.

‘Het zal vast nog wel bestaan, dat is evident. Maar het gaat niet meer alléén om de merkcommunicatie vanuit een bedrijf; de effectiviteit van de boodschap zit ‘m in het menselijke contact tussen de mensen uit de ‘community’. Dat dit dan toevallig via Instagram wordt verspreid is ondergeschikt. Het gaat uiteindelijk over geloofwaardige content en distributie. En de timing is daarin van groot belang.’

Stelling 3:
Niemand schrijft meer blogs.

‘Er zullen vast nog blogs worden geschreven, net zoals magazines waar wij vandaag de dag overigens ook nog echt in geloven. Maar ik denk dat video en voicemarketing meer van invloed zullen zijn op de marketingstrategie. We monitoren wat er wordt gegoogled over Sligro, maar niet wat er wordt gezegd. Bijvoorbeeld wat we tegenwoordig vragen aan Siri; “Ik wil wijn kopen, waar kan dat?” Podcasts en video zie ik echt over vijf jaar de overhand hebben. We hoeven niet meer alles te lezen of iets in te typen. Je kunt het gewoon onderweg inspreken en het verrijkt je data. Naast zoeken op spraak, zullen mensen ook meer gaan zoeken op afbeeldingen. En juist dát leent zich helemaal goed in onze markt. Als we het over eten en drinken hebben, is goed beeld van cruciaal belang.’

Stelling 4:
Influencer marketing is de belangrijkste vorm van content distributie.

‘Bij influencers denkt iedereen meteen aan vloggers. Maar voor mij is het meer dan dat. Het zijn letterlijk beïnvloeders: medewerkers en ook klanten, fans of ambassadeurs. Het gaat erom hoe je als merk een rol kunt spelen in het leven van de influencer. Voor ons zijn al onze klanten influencers binnen onze branche, zij zijn hierin het allerbelangrijkst. Noodzaak is om van je klanten/influencers te houden en ze te betrekken, want impact creëer je alleen met de juiste match die je met hen hebt. Vloggers zijn wel interessant voor de gasten van onze klanten. Maar het is niet onze primaire doelgroep. Wij richten ons op horecaprofessionals.’

-‘Stop selling, start telling.’-

Stelling 5:
Engagement boven leads? En waarom?

‘Engagement zeker boven leads. Engagement leidt tot direct respons. Direct respons leidt tot sales. Daarnaast laat engagement zien dat volgers/fans luisteren. Stop selling; start telling. Als je bouwt aan contact met je doelgroep komen de leads vanzelf. Dat geldt ook voor onze klanten in de horeca. Het gaat erom dat je zowel intern als extern ambassadeurs maakt. Vervolgens gaat dat vanzelf over in selling. Juist in contentmarketing is dat belangrijk. Weet tegen wie je het hebt. Ik praat niet tegen klanten; ik praat met klanten.

Voorbeeld: We hebben veel salescollega’s rondlopen. Die zijn essentieel voor engagement en voor nieuwe klanten. Als content marketeer werk ik nauw met hen samen. Zij weten ook welke content ik moet maken die onze klanten interessant vinden. Zonder sales zou ik dat verlengstuk niet hebben. En als deze collega’s fan zijn, van onze producten, de content en onze organisatie dan worden onze klanten dat vaak vanzelf. Mooie verhalen dragen bij aan de omzetdoelstelling, maar daar heb ik hen echt bij nodig.’

In de verlenging:
Wie is jouw vriend (of vijand) in het vak? Oftewel: Door wie raak jij wel of juist niet geïnspireerd en waarom?

‘Ik raak regelmatig geïnspireerd door de cases van Heineken, mede dankzij hun lef en briljante uitvoering. A’dam Fresh Heineken vind ik bijvoorbeeld ijzersterk.