LVB zet vol in op branded partnerships

De puurste vorm van contentmarketing gaat honderd procent uit van het eigen merk. Én van eigen content. Die eigen content bereikt via tal van kanalen (paid, owned en earned) de doelgroep en daarmee worden merk- en businessdoelstellingen gehaald.

Samenwerking was stroef maar wordt beter

De inzet van Nederlandse mediamerken als (distributie)partner in contentmarketing verliep tot dusver vaak stroef. Vooral omdat de mediabedrijven hun eigen branded content-aanpak erop los lieten. Dus: alles móest door het eigen mediakanaal van het mediabedrijf. Maar er is goed nieuws: die starheid verdwijnt langzaam en de samenwerking gaat steeds beter.

Explosie aan branded partnerships

‘Daarom zet LVB met LVB Branded Partnerships vol in op intensieve samenwerking tussen merken en media-exploitanten. Waarbij wij als LVB streven naar een win-win-situatie. We voorzien een explosie aan branded partnerships. De Nederlandse media-exploitanten gaan optimaal profiteren van het feit dat iedereen ziet dat Facebook en Google té machtig zijn. Daar is dus ruimte voor een tegenbeweging’, aldus LVB-directeur Aart Lensink.

Goede contentformats blijven de basis

FD Mediagroep, Sanoma, TMG, de Persgroep, BrandDeli; ze willen allemaal een partnerrol innemen. De beste effecten ontstaan volgens LVB als goede contentformats door meerdere mediamerken worden geleid. ‘We zetten vrijwel altijd in op samenwerking. We willen met onze opdrachtgevers niet afhankelijk zijn van één mediamerk. Dan is de mediadruk niet optimaal en missen we kansen. We willen dus met één contentformat door meerdere mediakanalen. Dat kan alleen als je op een transparante manier samenwerkt. Wij werken bijvoorbeeld veel voor zakelijk dienstverleners. Dan zet je naast LinkedIn graag het FD in. Of RTLZ. Of Business Insider. Het liefst kijken we of dat in één moeite door met die drie partijen kan. Met spot zet je ook meerdere zenders en platforms in, dus met content willen we dat ook meer doen.’

Een vuist maken tegen Facebook en Google

Op het gebied van online advertising werken veel exploitanten al samen in Buy-nl. ‘Een hele positieve ontwikkeling. Zeker om een vuist te maken tegen Facebook en Google. Dat zijn DIY-loketten waar je heel goed je doelgroepen kunt vinden. De meerwaarde van de Nederlandse mediabedrijven is dat je echt meer impact kunt maken met je content. De context is vaak waardevoller. Dus we geloven erg in succesvolle branded partnerships. Met een nieuw label willen we dat ook de volle aandacht geven.’