YouTube staakt Loudness War: einde geluidsverschil tussen video’s

Tv en radio pasten hun audionormen eerder al aan om geluid meer ruimte voor dynamiek en klank te geven. En nu is YouTube als allereerste internetpartij ook overstag. Dat is belangrijk, omdat YouTube de meest gebruikte muziekstreamer op de online markt is. Ja, zélfs meer dan Spotify en iTunes.

Dit doet de R-128 norm op tv

Voordat de zogenaamde EBU R-128 norm in 2012 werd ingevoerd als de nieuwe audiostandaard op televisie, keken we alleen naar het maximale piekvolume in geluid, met weinig dynamiek. Het gevolg: commercials waar audiolevels compleet dicht werden ge-compressed om de boodschap zo hard mogelijk door de speakers te pompen. Bij de start van het reclameblok schoot het volume ineens omhoog. Terwijl we het liefst zoveel mogelijk dynamiek in ons geluid willen horen. Denk aan een mooi klassiek stuk. Of aan die Hollywood blockbuster die op rustige momenten in volume daalt en tijdens een actiescène weer intenser geluid brengt. Geluid máákt de ervaring. Sinds de invoering van de EBU R-128 norm – met meer mogelijkheden in dynamiek – merken we op tv al veel minder volumeverschil.

Dit doet de R-128 norm op YouTube

Nu YouTube ook om is, verminderen de geluidsverschillen tussen onderlinge YouTube-video’s. De nieuwe norm meet de complete luidheid van een video in plaats van alleen de maximale volumepiek. Het lijkt er op dat YouTube de norm alleen gaat toepassen op nieuw geüpload materiaal. Ook is het nog onduidelijk of te zacht materiaal automatisch naar -13 LUFS wordt geboost (dus luider wordt gemaakt). Wat wel zeker is: YouTube past het bronbestand niet aan, maar stelt alleen het afspeelvolume in per video.

Dit betekent het voor ons (en jou al klant)

Ingewikkeld? Nee, ik zie het als een kans. Bij LVB Networks houden we de R-128 norm al tijden aan voor onze televisieproducties. Dus wij weten al hoe we video’s voor YouTube in deze nieuwe norm kunnen uploaden. Daarmee kunnen we dus nog meer dynamiek en beleving brengen in de online video’s die we maken. En dat is weer goed nieuws voor onze klanten.