YouTube inzetten? De twee belangrijkste lessen en tips!

Watch time is belangrijker dan views. En: abonnees maken het verschil. Dit zijn de twee belangrijkste ‘eye-openers’ die ik haalde uit de YouTube Certified-cursus. In dit blog enkele tips hoe je met deze twee gegevens kan werken en die direct inzetbaar zijn voor de videomarketingstrategie van onze klanten.

1.    Watch time is belangrijker dan views
Leuk, mijn video heeft 100.000 views! Maar waarom komt je video niet bovenaan te staan als je zoekt op Google en YouTube? Een concurrent met ‘maar’ 20.000 views staat hoger in de lijst. Het antwoord:  de video van je concurrent wordt helemaal bekeken. Van begin tot eind. De kwaliteit van je video wordt door YouTube bepaald aan de hand van de watch time, de kijktijd. Dus: of mensen jouw video helemaal afkijken. Zorg ervoor dat je video inspeelt op een bepaalde vraag of behoefte die leeft onder jouw doelgroep. Zorg er ook voor dat je tekstuele omschrijvingen ook daadwerkelijk overeenkomen met de video.

Een tip: werk aan het begin van de video met een teaser voor het einde. Een give-away, of een prangende vraag. Geef de kijker een reden om naar het einde te gaan. Maak je video speciaal met een terugkerende rubriek op het einde. Concreet: heb je een receptenkanaal, zorg ervoor dat op het einde een link naar het recept zit. Benoem dit dan ook in het begin van je video door het te zeggen of met een annotatie te werken.

2.    Abonnees maken het verschil
Het bijhouden van een YouTube-kanaal verschilt niet zoveel van een tv-zender. Zorg ervoor dat je op gezette tijden en in een bepaalde frequentie video’s plaatst op je kanaal. Kies voor regelmaat en herkenbaarheid, zoals het ‘bord op schoot-moment’ op zondag rond 19.00 uur. Dit zorgt ervoor dat mensen terugkomen op je kanaal. Daarbij maakt YouTube het nog makkelijker om kijkers te binden aan jouw content: men kan zich abonneren op je kanaal. Uit alle data van YouTube blijkt dat abonnees de meest trouwe kijkers zijn.

Zo krijg je meer abonnees: YouTube heeft diverse manieren ingebouwd om het werven van abonnees makkelijk te maken. Hier enkele voorbeelden:

1. Annotaties. De klikbare blokken tekst die je in YouTube kan verwerken.

2. Invideo-programming. Je kan een watermerk toevoegen waar je je met één klik kan abonneren. Voordeel van Invideo-programming is dat deze ook op mobiel wordt weergegeven. Annotaties niet.

3. Oproep tot abonneren. Eindig je video’s met een oproep voor kijkers om zich te abonneren op je account. Zet dit ook in de omschrijving onder elke video die je plaatst. Noem daarbij dat een Google-account voldoende is om in te loggen en je te abonneren. Dit is in Nederland niet bij iedereen bekend en kan de drempel tot abonneren weer wat verlagen. Voordeel: mensen krijgen dan een mailing met daarin hopelijk ook jouw video.