Contentangst? Noem het een pilot

Contentmarketing is kiezen. Kiezen voor een doelgroep, kiezen voor een insteek. En dat is best eng. Zeker als je contentstrategie nieuw en – in de ogen van management en directie – gewaagd is. De oplossing is simpel: begin klein.


Directie, financiële hotshots, IT-baasjes en vergeet Compliance niet – in grote organisaties valt het vaak niet mee om groen licht te krijgen voor je goede contentmarketingidee. Eng, concurrentiegevoelig, misschien wel in strijd met wet- en regelgeving? En waarom zouden we ons specifiek op die ene doelgroep richten; we doen toch veel meer? Daar kunnen we kort over zijn: omdat het de enige manier is die werkt. Wil je jouw potentiële klant bereiken, dan moet je durven. En kiezen. Anders doe je namelijk hetzelfde als je concurrent – uitleggen wat jouw organisatie doet en waarom dat zo goed werkt –, en daar zit niemand op te wachten. Geen effect, geen conversie, zonde van de tijd en de moeite.

Lees meer over de contentstrategie die we voor Sligro hebben gemaakt en ook uitvoeren

Tijd voor actie
Maar goed, dat wist jij natuurlijk allang. Nu de rest nog. Als je zelf overtuigd bent van je briljante contentmarketingidee, is het tijd voor stap twee: zorgen dat er budget/tijd vrijgemaakt wordt om dit plan om te zetten in actie. Dan helpt klein beginnen. Noem het een pilot. Budgetverantwoordelijken zijn vertrouwd met die term. Ze weten dat het een test is, afgebakend in tijd en geld. Ook al weet je zelf dat het maanden, misschien zelfs jaren duurt voor een succesvolle contentmarketingbenadering volledig aanslaat, managers willen dat niet horen. Een pilot neemt de angst weg dat je de organisatie onomkeerbaar meesleurt in een moeras. Ook temper je de verwachtingen enigszins. Dat maakt het mogelijk om kleine successen te vieren – en daarmee budget vrij te krijgen om door gaan.

Eerst YouTube
Klein beginnen kan ook anders. Bijvoorbeeld door te kiezen voor één kanaal, in plaats van alle mogelijke middelen direct in te zetten. Een YouTube-kanaal inrichten is een goed voorbeeld. Bedenk een slimme videomarketingstrategie en ga aan de slag. À la Intratuin. Nadenken over distributie en conversie hoort er evengoed bij, maar net als bij een pilot vormt dit een overzichtelijk pakket aan kosten en werkzaamheden. Uitbreiden kan altijd, goed beginnen maar één keer.

Lees meer over de Hoevideo’s die we voor Intratuin hebben gemaakt.