22 apr 2015 / LVB

4 gouden tips voor origineel beeld zonder zoeken

Als (online) contentmaker heb je maar een paar seconden om je lezer te grijpen. Waarmee je dat doet? Bijvoorbeeld met beeld. (Tip: doe het niet zoals hierboven.) Het liefst nodigt…

LVB

Als (online) contentmaker heb je maar een paar seconden om je lezer te grijpen. Waarmee je dat doet? Bijvoorbeeld met beeld. (Tip: doe het niet zoals hierboven.)

Het liefst nodigt je beeld uit om verder te klikken. Geen plaatje om het plaatje dus. En ook niet deze 6 absolute stockfoto don’ts.

De basis: zoek met concrete termen

De gouden wet van tekst geldt ook voor beeld: online lezers willen duidelijkheid. Daarom gebruik je geen zoektermen als ‘duurzaam’. Want dan krijg je alleen maar clichématig stockbeeld: denk aan plantjes in handpalmen en recyclingicoontjes. Niet echt onderscheidend. Dat zijn beelden die iedereen al gebruikt. Bovendien krijg je daar als lezer toch de kriebels van? Véél te nep allemaal.

Met de volgende 4 tips vind je wél goed beeld dat je artikel sterker maakt:

1. Zoom in: licht een voorbeeld uit in beeld
Is het onderwerp van je tekst abstract? Maak het kleiner. Benoem een voorbeeld op de vierkante millimeter. Pak een klein aspect van een groot geheel, bijvoorbeeld uit een opsomming. In plaats van naar duurzaam, kun je ook zoeken naar een bevroren verwarming (bij de boodschap: ‘Wij sparen het milieu door minder te stoken.’). Je snapt het idee.

2. Vergelijk: gebruik beeldspraak
Bedenk zelf een concreet voorbeeld. Zo schreef mijn collega Daan Goote laatst een blog over de ROI van contentmarketing. Probeer maar eens op ‘ROI’ te zoeken en géén afbeeldingen van ROI in typografie, tabellen en pijlen te vinden. Zonde van je tijd. Wat dan? Zoeken op ‘geld’ levert obligate stapels munten en wapperende bankbiljetten op. Associëren dus: kip met gouden eieren moet toch wel te vinden zijn. Helaas: nog te veel ‘geschikt voor een advertentie van wc-eend.’ Dan maar verder zoeken op gouden eieren, goudhaantjes of koning Midas. Let wel op dat de link met je verhaal niet verloren gaat: de lezer moet het natuurlijk wel snappen.

3. Zoom uit: overdrijven is goed
Een klein voorbeeld van een groot verhaal werkt vaak goed, maar soms moet je het juist groter maken. Bijvoorbeeld als je onderwerp zo beperkt of uitgekauwd is dat het lastig is om sexy te maken. Gaat je bericht over lege werkplekken, dan kun je natuurlijk gaan voor een lege stoel of bureau. Maar je kunt ook kiezen voor een sloopkogel bij een kantoorpand, zoals bij dit artikel op het contentplatform Mobility Reporter.

4. Altijd goed: sluit aan bij de herkenbaarheid
Roep nostalgische gevoelens op, dat doet het altijd goed. Denk aan beelden uit een herkenbare tv-serie of film, of een mooie foto van vroegere tijden. Blog je over communicatie in de zorg, dan denk je al snel met een idee van ‘wat was het vroeger toch allemaal leuk’ terug aan ‘Gaat het weer een beetje meneer Dröge?’.

Tot slot: vergeet niet een goede alt-tag aan je afbeelding te koppelen, ‘m een goede naam te geven enzovoort. Dan word je er ook nog beter mee gevonden.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4