Grand Prix Content Marketing 2017 Nominatie Not for profit

FH – Wat is dat?

Voor wie?

Disciplines

Contentdesign, Contentstrategie

Eindproduct

Voorleesboek voor kinderen

Wat is er gebeurd?

Vraag

FH is een erfelijke aandoening waarbij het cholesterolgehalte in het bloed te hoog is. Zo’n 17.000 kinderen in Nederland hebben FH.

 

Bij De Hart&Vaatgroep (dé patiëntenvereniging in Nederland voor mensen met een hart- of vaataandoening) zijn vrijwilligers die zelf Familiaire Hypercholesterolemie (FH) hebben betrokken bij de organisatie en realisatie van activiteiten voor mensen met FH. Zij gaven aan FH-voorlichtingsmateriaal voor kinderen te missen. De behoefte daaraan bleek echter groot bleek uit onderzoek onder ouders van jonge patiënten, kinderartsen en huisartsen. Uit het onderzoek bleek dat 81% van de respondenten behoefte heeft aan informatie. De grootste voorkeur van de ouders ging daarbij uit naar een boekje, maar ook een website, filmpjes en een app werden regelmatig genoemd. De vraag van De Hart&Vaatgroep aan LVB was vervolgens: help ons met het bedenken van een contentstrategie voor jonge FH-patiënten die aansluit bij de wensen van ouders én patiënten.

Oplossing

LVB ontwikkelde een contentstrategie gericht op kinderen van 5-11 jaar. Er is bij de ontwikkeling van de contentstrategie een hele bewuste keuze gemaakt om nu eens niet te gaan voor de standaard voorlichtingsmaterialen, maar om iets te ontwikkelen dat echt aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Dat resulteerde in het online voorleesboek ‘FH – wat is dat? Over hengeltjes en cholesterol‘.

De keuze voor deze vorm was snel gemaakt: storytelling in combinatie met de nieuwste visuele technieken. De storytelling-technieken richten we natuurlijk specifiek op kinderen. Geen verhalen waarvan ouders denken dat ze passen bij hun kinderen, maar verhalen die écht passen bij de kinderen. Tijdens de ontwikkeling van het voorleesboek hebben de toon en stijl dan ook getest bij kinderen.

In het voorleesboek komen kinderen op een laagdrempelige en speelse manier alles te weten over FH. Er wordt verteld over de ziekte, over medicijnen. Interactieve illustraties, speciaal bedacht en ontwikkeld voor dit boek, ondersteunen het verhaal. Maar het boek heeft meer: Praatplaten, weetjes, doe-dingen. Aan alles is gedacht om het verhaal van FH zo goed mogelijk op kinderen over te brengen.

Resultaat

Het belangrijkste resultaat is bereikt: het voorleesboek voldoet aan een behoefte. Influencer Esther Duller (tv-presentatrice) verloor haar man aan FH, ook haar oudste dochter heeft de aandoening. ‘Het is fijn dat er nu eindelijk een online boek is, dat ouders helpt om hun kinderen te vertellen over FH. Kinderen leren dan al vroeg hoe ze hiermee kunnen omgaan.  Ik wou dat ik zo’n boek jaren geleden ook had.’ En dat is de boodschap die veel ouders aan De Hart&Vaatgroep laten weten: eindelijk! En niet alleen eindelijk, ook inhoudelijk blijkt het boek goed aan te sluiten bij de informatiebehoefte van ouders en kinderen.

Ook de eerste resultaten zijn erg goed. Via Facebook werd organisch 9.747 mensen bereikt (cijfers 3,5 maand na lancering). Recht in de doelgroep. En de reacties waren stuk voor stuk enthousiast. Zoals deze van moeder Mayke: ‘Ontzettend mooi! Dat kunnen we leuk voorlezen, onze 4 jarige heeft FH. Heel erg blij ☺’