29 aug 2017 / LVB

Hoe ons bureau negatief in het nieuws kwam

Als bureau dat (onder meer) al meer dan twintig jaar adviseert hoe je als bedrijf aan je reputatie kunt bouwen, loopt nu onze eigen reputatie een flinke deuk op. En dat is dom. Oliedom.

LVB

Als bureau dat (onder meer) al meer dan twintig jaar adviseert hoe je als bedrijf aan je reputatie kunt bouwen, loopt nu onze eigen reputatie een flinke deuk op. En dat is dom. Oliedom.

Hoe kon dit gebeuren? Dat was intern de voornaamste vraag toen onze medeoprichter vorige week in een NRC-artikel gemangeld werd. Uitgerekend de man die vermoedelijk meer dan 500 mediatrainingen op zijn naam heeft staan… en dan op deze lullige manier zelf in de krant komen. Het kan dus inderdaad ook de beste overkomen.

Een korte reconstructie: hoewel onze grootste activiteit het bedenken en uitvoeren van contentmarketingstrategieën is, hebben we ook een onderdeel ‘Strategische Communicatie’. Dit wordt gerund door Richard. Zijn kwaliteit: bedrijven helpen met strategische communicatievraagstukken. Dat deed hij ook voor BKR, sinds vorig jaar klant. BKR registreert de kredietwaardigheid van mensen. Met als doel te voorkomen dat mensen in de schulden raken.

Collega Richard is als vrijwilliger al sinds jaar en dag actief in de schuldhulpverlening, onder andere bij de Amersfoortse stichting Stadsring 51. Ik ken hem niet anders als iemand die gezinnen onder zijn hoede neemt, die zwaar in de schulden zitten. Hij is persoonlijk zeer betrokken bij dit thema.

Hij heeft een website opgericht die tegenwicht biedt aan mensen die hun BKR-aantekening willen laten verwijderen, omdat dit in de ogen van Richard reden tot zorg biedt: een groot deel van deze mensen kan weer makkelijk opnieuw in de schulden komen.

Bij het oprichten van de website is het misgegaan: dit is erg onhandig gedaan, door niet transparant te maken wie de afzender van de site is. Dit had met open vizier gemoeten. Het oprichten van de site is een persoonlijk initiatief geweest van Richard. Het was zijn besluit dat er een site moest komen, en hij heeft gemeend dat de site geen ‘echte’ afzender behoefte.

Een NRC-journalist die een reeks artikelen over het BKR schrijft, stuitte op deze website, en verbaasde zich over de manier waarop deze geregistreerd was.
En wij als bureau dus ook. Dit had niet zo gemoeten: de persoonlijke betrokkenheid van Richard had gewoon gemeld kunnen worden.

Zoals gezegd: dit is een stommiteit. Als medeoprichter en algemeen directeur van het bureau kan ik niet anders dan dat benadrukken.

Aart Lensink
Algemeen directeur

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4