16 nov 2012 / LVB

3 redenen waarom C1000 Magazine een award waard is

Goed. Wij zijn dus genomineerd voor een vakprijs voor C1000 Magazine. Lancering van het jaar. Drie redenen waarom die nominatie terecht is. En een award waardig. 1 Size Matters Tuurlijk….

LVB

Goed. Wij zijn dus genomineerd voor een vakprijs voor C1000 Magazine. Lancering van het jaar. Drie redenen waarom die nominatie terecht is. En een award waardig.


1 Size Matters
Tuurlijk. Er verschijnen wekelijks nieuwe klantbladen en –blaadjes. Van het lokale accountantskantoor. Van een goededoelenclub voor zijn leden. En soms ook van supermarkten. Goed gemaakt, creatief bedacht, scherp gebracht. En met trial and error bouw je in twee, drie, vier edities langzaam de formule uit. Als je als supermarkt een paar miljoen klanten wilt bereiken, heb je die luxe echter niet.

Een blad uitgeven met een oplage van meer dan vier miljoen, temidden van je doorlopende campagnes en de haast dagelijkse aanbiedingen- en folderroutine is een fundamentele communicatiekeuze. Met substantiële impact op je interne processen, op je relatie met leveranciers (zij maken het magazine mogelijk!). Kort gezegd: dat moet in één keer goed. Anders heeft het geen zin. Om als concern in een zeer competitieve markt zo’n fundamentele keuze voor contentmarketing te maken, vraagt om moed. En dat mag beloond worden.

2 Pluriformiteit
Voor botenliefhebbers een mooi botenmagazine maken is dankbaar werk. Tuurlijk: moeilijk en uitdagend genoeg. Maar toch. Voor klussers een blad over… klussen: ook uitdagend natuurlijk, maar duidelijk afgebakend en goed relevant te maken. Maar als je product vooral eten is? En je doelgroep niet uit louter kookliefhebbers bestaat? Of louter hoog opgeleiden? Of louter grote gezinnen? Of groenteliefhebbers?

Als je doelgroep even omvangrijk als divers is, bestaat het gevaar dat het zoeken naar de grote gemene deler uitmondt in veilige middelmaat. Iedereen blij. Of eigenlijk: niemand tegen het hoofd gestoten. Om dat te voorkomen, moet je échte keuzes durven te maken in je concept. Weten waar je – gezien het verwachtingspatroon – écht niet omheen kunt, maar tegelijk kiezen voor onderscheidende pijlers. En dat brengt ons op argument drie:

3 Onderscheid in een verzadigde markt
Wij hebben de tweets gezien. De comments gelezen. Weer een supermarktblad. Maar is dat zo? Wij van WC Eend vinden van niet. C1000 Magazine kiest als enige grote supermarktmagazine níet voor een blad dat vooral over de maaltijd gaat. Op onze covers geen dampende aardappelschotel of rosé gebraden biefstukken. De filosofie áchter C1000 Magazine is om daadwerkelijk aan te sluiten bij de wéreld van C1000-klanten. Ze komen in de winkel voor hun boodschappen, maar hun dagelijks leven is meer dan kiezen tussen broccoli of bloemkool, stomen of stoven. De wereld van C1000-klanten gaat over de sportclub. Over de dagelijkse stress in de ochtend. Over familie, vrienden, muziek, feestjes.

Met die wereld willen wij verbinding maken. Door bijvoorbeeld échte gezinnen te betrekken in het blad. De keuze om met bekende Nederlanders te werken past daar ook in. En natuurlijk blijft ‘de maaltijd’ overal wel direct of indirect als rode draad aanwezig. En werkt dat? Ja, dat werkt. Doel van C1000 Magazine is niet om de volgende dag direct meer speklapjes en kaascroissantjes te verkopen. Wel om een aantal onderscheidende elementen te ‘laden’. Het resultaat, zo toont kwalitatief onderzoek in meerdere regio’s (stad vs. provincie) aan: het blad draagt aantoonbaar bij aan het beeld dat men heeft over C1000 als supermarkt met vooral verse, lokale producten. Als supermarkt met een aanbod dat bij elk type gezin aansluit.

Vanuit de doelstellingen van C1000, is de conclusie na de introductie van het magazine: missie geslaagd. En dat al in het eerste jaar. Als dát geen award waard is.

Coen Huibers
LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4