26 jun 2017 / LVB

Mediahuis gaat GeenStijl niet verkopen maar opheffen – en dat biedt grote kansen

Mediahuis, de nieuwe eigenaar van TMG en GeenStijl, wil van GeenStijl af. Advies van Aart Lensink aan de mannen en vrouwen achter GeenStijl: verlaat allemaal het schip en begin zelf opnieuw.

LVB

Mediahuis, de nieuwe eigenaar van TMG en dus van GeenStijl, wil van GeenStijl af. Aldus topman Ysebaert. De reden: iets met fatsoen. Advies van Aart Lensink aan de mannen en vrouwen achter GeenStijl: verlaat allemaal het schip en begin zelf opnieuw.

GeenStijl wordt gedumpt

Mijn voorspelling: Mediahuis gaat GeenStijl niet verkopen, maar opheffen. Ze hebben – als de overname van TMG volledig rond is – het volledige eigendom en en ze kunnen met het merk GeenStijl (en Dumpert) doen wat ze willen. Verkoop zou een optie kunnen zijn, maar ik vermoed dat ze er geen belang bij hebben om een ijzersterk merk dat weliswaar geen torenhoge omzet draait, maar wel ontzettend veel maatschappelijke impact heeft, zomaar te verkopen. Opheffen is aantrekkelijker, en is waarschijnlijk ook de uitdrukkelijke wens van Peter Vandermeersch, de NRC-redactie en de Belgische leiding.

Tegen de heersende macht

Dat is goed nieuws. Want dat biedt de kans om helemaal opnieuw te beginnen met een nieuw mediabedrijf waar prikkelende journalistiek wordt bedreven. Er is ontzettend veel behoefte aan een journalistieke organisatie waar journalisten de ruimte krijgen om tegen de heersende macht in te gaan. Veel van de gevestigde journalistieke bedrijven doen dat niet of nauwelijks. Die zitten bij de macht op schoot.

Het enorme succes onder met name jonge mannen (veelal hoogopgeleid) is de afgelopen jaren niet tot uitdrukking gekomen in hele hoge omzetten en winsten. Een torenhoog bereik voor een online uitgeverij wil niet altijd zeggen dat er veel geld verdiend wordt.

FoxNews maar dan vrolijk

Met alle kennis van nieuwe businessmodellen die er nu bestaat, ligt er een kans voor open doel om een nieuwe GeenStijl op te richten. De makers zijn het goud. Het merk GeenStijl is niets waard als de makers allemaal opstappen en opnieuw beginnen. Met een nieuw videoplatform. Met een nieuw blog. Met een online tv-zender. Een soort FoxNews, maar dan vrolijk. GeenStijl kon en kan onder de vorige en nieuwe uitgever nooit echt doorgroeien tot een zelfstandig media-imperium. In een nieuwe situatie kan dat wel. De adverteerders, die voor een groot deel van de inkomsten zullen moeten zorgen, zullen blij zijn met een opgefrist merk dat hoogopgeleide jonge mannen bereikt. De lezers/kijkersmarkt zal bij een nieuw merk wél voor inkomsten kunnen zorgen.

Kapitaalvernietiging

Nu Ysebaert openlijk heeft gezegd – en wat iedereen mijlenver zag aankomen – dat NRC en GeenStijl geen zusjes kunnen zijn, zijn er twee opties voor Ysebaert: opheffen of verkopen. Mijn wild guess: hij gaat de boel opheffen. Dat is kapitaalvernietiging, maar het gaat om een overzichtelijk bedrag wat ze dan vernietigen. De morele winst zal zwaarder wegen voor de Belgen.

Een once in a lifetime-opportunity dient zich aan. Wat is er nodig? Geld, lef en een hele goede nieuwe merknaam.

Dat komt dus wel goed.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4