Hoera voor Comic Sans?

Bij LVB luidt het antwoord unaniem: nee. Tóch is het vandaag Comic Sans Day. Het lettertype zag in 1994 het levenslicht en kent sinds die tijd vele vijanden. De letters zijn té cliché. Te middelmatig. Te kinderachtig. Daarom vroegen wij onze Lovebrand Designers vandaag: wat is dan wél jouw favoriete font?

Akzidenz-Grotesk

‘Akzidenz-Grotesk was mijn go to-font tijdens m’n studie op de HKU. Alles wat ik maakte, zag er gewoon beter uit in dit font. Wat ik er vooral mooi aan vind, zijn de vormen van het binnenwit, zo noem je de uitsparing in een letter of cijfer. En de cijfers zijn prachtig. Met als absolute favoriet de 7, met z’n afhangend dakje.’ Cristian Smets (39), designer

Akzidenz-Grotesk font

Lust

‘Een van mijn favoriete fonts – en een beetje een guilty pleasure – is de Lust. Een letter van deze tijd met een klassieke basis. Mooi te combineren met een strakke schreefloze tegenhanger. Het is een erg uitgebreid lettertype, dat door de open type-indeling veel variaties in karakters heeft. Je kunt dus een ene keer een “k” met een soort krul gebruiken en de andere keer een strakkere variant.’ – Ferdi van Veen (41), art director/teamleider

Lust font

Bodoni

‘Ik heb eigenlijk een haat-liefdeverhouding met Bodoni. Deze prachtige, klassieke schreefletter is zo elegant: een prachtige lange stok en dunne schreef. Geschikt voor koppen, maar minder geschikt voor de leesbaarheid. Ik ben vaak ook gefrustreerd geweest door Bodoni: toen ik voor mijn opleiding Reproductietekenen deze letter moest tekenen met de trekpen moest het vaak over. Des te groter de voldoening toen het wel lukte.’ – Petra Koning (55) designer/coördinator

Bodoni font

Nexa

‘Mijn favoriete lettertype is Nexa. Als ik niet vast zit aan een huisstijl is dit vaak het lettertype waar ik op uitkom. Nexa heeft schreefloze en ronde letters waardoor hij heel lekker leesbaar is in lange teksten, maar ook goed gebruikt kan worden in koppen en quotes. Het font kent vele varianten, van Thin tot Black. Onlangs heb ik een restyling gedaan voor het magazine Vida van Harteraad. Daar hoorde ook een nieuw lettertype bij. In de eerste instantie viel de keuze op een lettertype met smalle letters, dat was niet goed leesbaar. Ik ben toen op zoek gegaan naar een ander lettertype en kwam uiteraard uit bij Nexa! – Babette Termaat (26), designer

Nexa font

Futura

‘Als ik één lettertype moet kiezen uit de duizenden die er zijn, dan kies ik Futura. In de eerste plaats vanwege de ongelooflijke revolutie die dit lettertype heeft doorstaan. Het was hét font dat gebruikt is in de advertentie die de advertereerderswereld op zijn kop zette: die van Volkswagen. De printadvertentie “Think small” wordt gezien als de beste allertijden. Het brak met alle advertentieregels, onder andere door het gebruik van sans-serif in zowel kop als bodytekst. En dat in een tijd waarin tekst vooral in serif werd opgemaakt. Een revolutie. Lang leve, Futura!’ – Aida Merino Toro (28), art director

Bebas Neue

‘Mijn favo-font is zonder twijfel Bebas Neue. Het is een onwijs strak font. Als ik snel wat simpele tekst in een video moet verwerken, dan gebruik ik dit font. Het ziet er meteen professioneel uit. Ik gebruik Bebas Neue zeker twee keer per maand. Eigenlijk valt het elke keer weer in de smaak!’ – Niels Smulders (36), editor