30 jul 2019 / LVB

3 tips: Zo schrijf je een prijswinnende case

Een award winnen met je werk? Schrijf een killer case. Toch gaat er nog veel mis bij de inzendingen. Maar hoe schrijf je een awardwinning case? Patrick deelt een drietal tips!

LVB

‘De film is nog niet gedeeld met het publiek, er zijn dus nog geen resultaten, maar hij is wel af.’ Slechts een van de uitspraken die Patrick, tevens jurylid bij diverse awards, tegenkomt wanneer hij de inzendingen bekijkt.

Volgens hem gaat er veel mis bij die inzendingen. Zelf is hij – in zijn werk als head of content marketing bij LVB – al jaren betrokken bij het schrijven van cases. Met succes, want bij de Grand Prix Content Marketing van 2018 won LVB welgeteld tien prijzen. Hoe schrijf je nou zo’n awardwinning case? Tijdens de laatste bijeenkomst van Platform Content deelde Patrick een aantal nuttige tips.

Tip 1: doe net alsof het je werk is

Neem het inzenden van een case serieus: wijs een projecteigenaar en coördinator aan, bepaal doelen voor je team, verdeel taken, maak afspraken en hanteer een deadline. Denk niet te makkelijk: casebuilding kost tijd, een goede case schrijven kost tijd. Niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd. Sterker nog, bijna niemand kan mooi schrijven, verbanden leggen en de details loslaten. Dus maak je beste mensen vrij om te schrijven. Als je alleen de stagiair met deze klus opzadelt, kun je het wel schudden.

Tip 2: kies en verkoop je verhaal

Maak eerst een longlist en daarna een shortlist van potentiële cases. Durf te kiezen: kijk kritisch of een case een award waard is en denk goed na over het effect van de case. Is er lichte twijfel? Haal de case dan van de lijst. Zorg er vervolgens bij het schrijven voor dat juist je verhaal verkoopt. Juryleden krijgen misschien wel vijftig inzendingen te zien en willen ook gewoon vermaakt worden bij het lezen van al deze formulieren. Oftewel, verleid de jury.

Tip 3: Maak je verhaal rond

Schrijf een logisch lopend verhaal van strategie, middelen en resultaat. Onderschat de strategie en de kpi’s hierbij niet: deze vormen het fundament van je inzending. Onderbouw je middelenmix vervolgens goed en zorg dat je resultaten hebt. Een resultaat kan overigens van alles zijn: van clicks tot leads. Het belangrijkste is dat de resultaten aansluiten bij de strategie. Wees hierbij concreet en zet je cijfers in perspectief: 28 leads klinkt misschien niet als veel, maar wel als je totale doelgroep bestaat uit 1283 mensen. En heb je veel resultaat met weinig budget, benoem dit dan ook altijd.

Tot slot, een kleine case is ook een case. Is je strategie op orde, zijn je resultaten goed, dan maakt een kleine case net zo goed kans om te winnen.

Aan de slag met jouw awardwinning case?

Tot en met 6 september 2019 kun je jouw case indienen voor de Grand Prix Content Marketing. Ga naar de website voor meer informatie.

Deze column werd eerder gepubliceerd op Marketingtribune.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4