Art director contentdesign @ LVB

Inspiratie voor contentdesign zit overal, zelfs in meditatie

De designers van LVB zien overal inspiratie in voor contentdesign. In graffiti op de muren, in een melkpak, maar ook in meditatie. Op onregelmatige basis delen onze contentdesigners hun pareltjes op design-gebied. Deze keer art director Ferdi van der Veen over zijn pareltje: Headspace.

Een moeilijkere vraag kun je designers volgens mij niet stellen: waar haal jij je inspiratie vandaag? Dat kan iedere dag weer anders zijn. Maar ik heb wel een lijstje van all time favourites. Als vormgever met een passie voor het maken van illustraties, gaat mijn hart bijvoorbeeld sneller kloppen van ‘The Orange Dot’.

Leren mediteren met illustraties

The Orange Dot is een blogplatform van Headspace. Headspace is een bedrijf met een missie: ‘de gezondheid en het geluk van de wereld verbeteren door middel van meditatie en mindfulness’. Dat is niet niks. Je kunt een abonnement nemen en vervolgens krijg je via de app toegang tot allerlei meditatietools en hulpcontent. Over hoe je kunt mediteren bijvoorbeeld. Of hoe je persoonlijke problemen kunt oplossen. En dat doen ze zeer consistent. En met design dus als grote aanjager. Ik volg ze al jaren. En ze stellen me zelden teleur. De stijl is iedere keer weer verrassend en inspirerend.

Niet de zoveelste stockfoto

Headspace heeft een unieke, eigen stijl. Geen stockfoto’s die laten zien hoe je moet mediteren. Nee, een gelikte, vrolijke en beeldende beeldtaal – eigen illustraties en foto’s – zorgen ervoor dat je niet snel wegklikt, waar je dat wel snel zult doen bij het zien van die zoveelste stockfoto. Dat is ook het doel van de illustraties, het doorbreken van het beeld dat velen zullen hebben bij dit onderwerp en het vasthouden van de aandacht. Illustraties en animaties laten zien hoe leuk meditatie en mindfulness kunnen zijn. De illustraties zijn uitgevoerd in een doordacht, maar toch rustig, kleurenpalet. Eenvoudige typografie zorgt voor evenwicht en voorkomt dat alle aandacht van de illustraties wordt onttrokken.

Consequent doorgevoerde stijl

Het platform bevat veel informatie, FAQ’s en tips in kleinere en langere artikelen/blogs, waar je als lezer ook echt wat mee kunt. Naast de blogs zijn er ook ‘packcasts’ (podcasts) waarin bijvoorbeeld oefeningen en het nut ervan besproken worden. Elk onderwerp is voorzien van een (geanimeerde) illustratie of foto van de desbetreffende persoon passend binnen de stijl van Headspace. Ook het downloaden van whitepapers over specifieke onderwerpen behoort tot de mogelijkheden.

Vrolijk contentdesign, ook op social

In veel contentdesign zijn elementen van het merk en de brand identity subtiel aanwezig. The Orange Dot laat alle subtiliteit varen. De illustratiestijl is heel herkenbaar en overal aanwezig. Het maakt het merk enorm herkenbaar, zonder per se het logo te zien. Dat is de kracht van contentdesign en al helemaal de kracht van The Orange dot.

Ook op social media is deze toffe stijl goed doorgetrokken. Het Instagram-account van Headspace (met bijna 390k volgers!) is daarom niet alleen om de informatie, tips en quotes leuk om te volgen, de hele stijl geeft je gelijk al een lekker gevoel en zet je zelf soms ook even aan het denken. Ook op een heel ander medium als LinkedIn wordt dezelfde stijl gehandhaafd, met kleine accentwijzigingen.

Mijn inspiratie

Ik ben verliefd op Headspace. Zo dat is eruit. Prachtige illustraties (waar je al een lach van op je gezicht krijgt), een mooie minimalistische uitvoering van het platform, en goede, werkende calls to action. En eigenlijk vind ik dat iedereen verliefd moet worden op Headspace. Designers én content marketeers.