De economie draait op volle toeren. Smileys en happy faces all over the place. Behalve bij de HR-afdelingen. Want iedereen weet: topeconomie betekent de hel voor het vinden van goede mensen. Maar de war on talent is te winnen. Gewoon door het inzetten van content marketing.

Dat ene talent vinden én binden. Dat is de uitdaging van alle bedrijven en organisaties op dit moment. En dat is moeilijk. Hoe zorg je nou dat die ultieme talenten bij je komen, zonder gebruik te maken van al die recruiters die concurrenten ook gebruiken?

Een inspirerende werkomgeving…

Om maar meteen even een illusie weg te halen. Die talenten komen echt niet af op zinnetjes als ‘een baan met veel afwisseling’, ‘veel eigen verantwoordelijkheid’, ‘een inspirerende werkomgeving’. Want dat vinden ze bij iedereen. Talenten komen af op toffe bedrijven, op sterke merken, op kansen, op toekomstperspectief.

Je moet als bedrijf dus aantrekkelijk zijn voor potentiële medewerkers. Zo simpel is het. Als bedrijf laten zien wie je bent en wat je doet. Waar gaan ze werken? Wat voor collega’s krijgen ze? Voor welke klanten gaan ze aan de slag? Waar zit de groei?

Laat zien wie je bent

En hoe doe je dat? Door jezelf als bedrijf helder en goed te profileren. Een sterk merk neer te zetten. Via content marketing. Zonder goede content scoor je niet onder talentvolle, potentiële medewerkers. Die willen zien waar ze komen werken. Een gevoel krijgen. Proeven. Bedrijven als Bol.com doen dat bijvoorbeeld goed met hun videocontent. Het Bol-gevoel overbrengen. Dat zou ieder bedrijf moeten doen. Goede content maken over wie je bent als bedrijf. Dat kan in video, maar dat kan ook in andere vormen.

Win de war on talent

De opties zijn natuurlijk talloos. Vertel het verhaal van de oprichter. Laat zien wat medewerkers doen. Of laat je je jongste talenten aan het woord, zoals wij wel eens doen. Het belangrijkste: als het maar bij je past. Als het maar je echte verhaal is. Hét gevoel weergeeft. Zodat je potentiële talent echt bij je wil werken, omdat het bedrijf bij ze past. En niet omdat je vacaturetekst zo grappig is. Content marketing als aanjager van je employer branding dus. Ga het doen. Laat jezelf zien.

Dit blog verscheen eerder op MarketingTribune.