06 mrt 2018 / LVB

De 65-plusser bereiken? Zo doe je dat.

Elke marketeer en communicatie pro weet dat de 65-plusser interessant is om te bereiken (want: ze zijn met velen, het worden er alleen maar meer de komende jaren én ze hebben veel te besteden)…

LVB

Elke marketeer en communicatie pro weet dat de 65-plusser interessant is om te bereiken (want: ze zijn met velen, het worden er alleen maar meer de komende jaren én ze hebben veel  te besteden), maar waar vind je dit publiek nou? En hoe laat je ze interacteren met je merk? Drie gouden lessen naar aanleiding van een 65+-campagne.

1. Regionale media zijn ‘the bom’.

Dat de 65-plusser via de regionale – en lokale – media goed te bereiken is blijkt wel uit de campagne die we uitvoerden voor zorgorganisatie Espria, om een app voor op 65-plussers te lanceren. Het vertrekpunt van de campagne was een persbericht waarin de focus zowel op het wetenschappelijke aspect van de app – de Rijksuniversiteit Groningen gebruikt de resultaten voor wetenschappelijk onderzoek – als de human interest kant lag. Er verschenen verschillende interviews en publicaties online – met doorlink naar de appstore. Wat bleek: het aantal downloads van de app steeg onmiddellijk. Terwijl in deze eerste fase van de campagne het belangrijkste doel was om awareness te creëren voor de app. Zorg dus voor relevante content; niet alleen zodat de journalist er mee aan de slag gaat, maar ook dat het aansluit bij de behoefte van de doelgroep.

2. Ook online zijn ze ook steeds beter te bereiken.

Met de inzet van paid budget op Facebook werden met de campagne bijna 800.000 senioren bereikt. Tijdens de start van de campagne waren 3,1 miljoen 65-plussers actief op Facebook. En wat bleek: ze doen daadwerkelijk wat met de content! De CTR was maar liefst 1,4% – het dubbele van de landelijke benchmark. Inmiddels zit 68% van de 65-plussers op Facebook en zelfs 80-plussers zijn om: 1 op de 3 logt dagelijks in. Nog meer kansen dus.

Na de PR en Facebook inzet startten we met een bannercampagne. Ook dat werkt bij deze doelgroep goed. Met een CTR van 0,18% scoorde de double click campagne boven de benchmark van 0,10%. Het bereik was enorm: maar liefst 1,8 miljoen senioren zagen de banners voorbij komen. Het leverde bijna 3.500 conversies naar de appstore op. En: : het aantal appdownloads schoot omhoog. Dit betekent niet dat alleen door keihard te banneren je downloads genereert; het gaat om de goede mix in content en distributie, zodat de doelgroep jouw boodschap op verschillende kanalen voorbij ziet komen.

3. Enzo Knol move over! Doetje en Riekeltje komen eraan.

Tot slot: vergeet influencer marketing niet. 38% van de 65-plussers en een kwart van de 80-plussers gebruikt inmiddels YouTube. Ze vloggen zelfs! De zussen Brenda (58) en Nienke (59) leerden tijdens een cursus vloggen de fijne kneepjes van het vak en uploaden inmiddels wekelijks een nieuwe vlog als Doetje en Riekeltje. De inhoud van de vlogs: Fixodent, de 50+-beurs en bloedverdunners. Ze staan te springen om onderwerpen! Voor de campagne benaderden we Brenda en Nienke dan ook met de vraag of ze het leuk vonden om de app te gebruiken. Ze waren superenthousiast. En omdat ze nog meestal niet zo’n enorm bereik hebben, kun je dit vaak kosteloos doen. Doe je research, haak in op hun behoeften en voilà: aandacht in hartje doelgroep!

Aan de slag!

Genoeg kansen dus om de 65-plusser te bereiken of om met ze in gesprek te gaan! Laatste tip: zoals er grote verschillen zijn tussen een 5- en 15-jarige, zijn die er ook tussen een 65-jarige en een 80-jarige. Scheer dus niet alle 65-plussers over één kam..

Meer weten over de Leefplezierapp-campagne? Check het hier.

Dit artikel verscheen eerder in Marketing Rendement.

 

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4