6 tips om de eerste 6 seconden op YouTube te overleven

De pre-roll. Voor veel kijkers een last. Voor veel contentmarketeers een must. Hoe zorg je er als videomaker voor dat de argeloze kijker na zes seconden ook nog blijft hangen? Sjoerd Madou geeft antwoord.

Even wachten op de pre-roll voordat je kattenvideo verschijnt. Heel even wachten. Een pre-roll is, zoals jullie wel weten, een video-advertentie die wordt afgespeeld voordat de video begint waarop je eigenlijk geklikt hebt. Gelukkig kun je deze paid content vaak al na zes seconden wegklikken. Althans, gelukkig voor de kijker. Niet voor de contentmarketeer of videomaker natuurlijk. Die gebruiken de pre-roll als distributiemiddel voor hun content. Doel is dan: de zes seconden verslaan en zorgen dat de kijker blijft hangen. En dat lukt je op de volgende manier.

6. Direct knallen

Het hoogtepunt van je video of de build-up naar het hoogtepunt moet direct in de eerste zes seconden zitten. Lijkt makkelijk, maar is veel moeilijker dan het lijkt omdat het voor veel videomakers erg tegennatuurlijk is. Een video bouw je toch op? Met een uitgekiende spanningsboog en een welgeplaatste climax? Niet als je publiek niet op je content zit te wachten. Andere werkwijze, maar de voldoening is des te groter als je in de resultaten ziet dat 85% van de kijkers is blijven hangen na zes seconden.

5. Gebruik wat werkt en formatteer

Welke video’s kijk je zelf online? Naast kattenvideo’s? Unboxings? Top 5’s? Vlogs? Misschien is je boodschap te verpakken in een tried and tested format dat de doelgroep moeiteloos over de eerste zes seconden tilt.

4. Evalueer je pre-roll

YouTube Analytics is je grootste vriend. Heeft de video goed gepresteerd? Of zijn je resultaten ver onder benchmark? In beide gevallen zijn er lessen uit te trekken die je in de volgende editie of in een andere video kunt toepassen.

3. Context creëert aandacht

Je hebt een aansprekende video met een mooie opbouw? Ik zal het nooit weten want ik ben al weg na zes seconden. Frame je video zo snel mogelijk. Wat ga je zien als je niet wegklikt? Wat kun je verwachten? Is je boodschap erg lang? Destilleer dan de kern van je boodschap en geef deze de ruimte. Gebruik desnoods teksten in beeld om de kans dat de kijker deze opneemt zo groot mogelijk te maken.

2. Brand slimmer, niet harder

Branded content? Maak liever content die (toevallig ook nog) branded is. Een video die naadloos past in wat je wil communiceren of uitstralen maar ver verwijderd blijft van een harde commerciële boodschap. Vertel bijvoorbeeld niet dat je een hypotheek kunt afsluiten bij bank X, maar laat een vrolijk stel starters zien dat dolblij is dat het hen gelukt is om een mooie woning te kopen. Bank X is de zender en de kijker van je video legt de link. Zorg dat je merk aanwezig is in de content. Bijvoorbeeld in gevoel. Of in bepaalde designelementen. Maar blijf weg van harde branding in de eerste zes seconden.

1. Zorg voor je eigen testpubliek

Natuurlijk weet jij veel over je vak. En denk je te weten wat de kijker wil zien. Maar dit klopt niet altijd. Laat zoveel mogelijk mensen/collega’s/vrienden de eerste 10-15 seconden bekijken en laat je ego varen als ze zeggen dat ze niet direct door je video gegrepen zijn. Ze hebben gelijk. Altijd. Uithuilen en opnieuw beginnen.

 

Als verwoed online video consument zie ik meer slechte voorbeelden dan goede. Partijen die hun tv-commercial 1 op 1 inzetten op YouTube bijvoorbeeld. Of hun content voorzien van een billboard van 3 seconden. Alsof het nog 2008 is. De manier waarop we content consumeren verandert, en dit levert nieuwe uitdagingen op. Als je de aandacht van de YouTube-kijker niet na zes seconden hebt, kan je niet scoren. Da’s logisch.

Dit blog verscheen eerder op MarketingTribune