Adviseur PR & Online Marketing@ LVB

3 redenen om Instagram te gebruiken als intern communicatiekanaal

Instagram is the place to be. Met 4,1 miljoen gebruikers is dit het meest gebruikte en snelst groeiende social medium in ons land. Maar ook als organisatie val je buiten de boot als je nog geen bedrijfsaccount hebt geclaimd. Het is een ideale manier om je extern te profileren naar potentiële medewerkers en klanten. Maar Instagram is meer dan dat. Waarom zou je het bijvoorbeeld niet inzetten als (intern) communicatiekanaal voor medewerkers?

  1. Go social: medewerkers zitten er al

    De gebruikersaantallen liegen er niet om: mensen zijn gewend om op social media aanwezig te zijn. Op Instagram zijn het er dagelijks maar liefst 2,1 miljoen. Traditionele interne communicatiekanalen zijn voor berichten met vertrouwelijke informatie misschien noodzakelijk, maar verder vaak suf of inspiratieloos. Door als organisatie met je tijd mee te gaan en eens iets nieuws te proberen om organisatienieuws te delen, verlaag je de drempel voor medewerkers. Daarnaast zijn social media bij uitstek de manier om te werken aan betrokkenheid.

  2. #Nofilter: organisaties moeten transparant zijn

    Binnen is buiten, buiten is binnen. Door de behoefte aan transparantie, wordt intern één met extern. We verwachten ook oprechtheid en authenticiteit van organisaties. Instagram vormt een ideale plek om jezelf extern te profileren, maar ook om medewerkers meer te betrekken. Laat maar zien wat je doet en wat er intern speelt, wees transparant en betrek je werknemers hier ook bij. Een serieuzer organisatiebericht, maar ook de bootcampclub met collega’s of jubilarissen. We zullen er niet snel gek van opkijken. Sterker nog, het vergroot juist de deelbaarheidsfactor.

  3. Medewerkers laten meedoen is winnen

    Vooral binnen grote organisaties is het een uitdaging om van al je collega’s te weten wat ze op een werkdag eigenlijk uitspoken. Dit kan impact hebben op de sfeer op de werkvloer en de onderlinge samenwerking. Laat medewerkers zelf ook verhaal naar buiten brengen en geef het Instagramstokje eens aan ze over. Een goede investering in je employer branding. Betrokkenheid van medewerkers werkt positief door op de productiviteit en prestaties van je organisatie – dus ook je reputatie.

Kort, krachtig, visueel en op zijn tijd formeel. Op Instagram kan het. Dit maakt het een interessant middel voor employer branding en het in- en externe gebruik ervan kan resulteren in een boost voor de identiteit en reputatie van je organisatie. Een mooi voorbeeld is het Instagramaccount van Sproutsocial. Geef het eens een kans!