Campagne PR: succesvolle combi tussen PR en social (en zo doe je het)

Campagne PR is aan een opmars bezig. En dat is niet voor niks, aldus Hubertien Huurman. Met campagne PR kun je én media-aandacht genereren én volop met (social) content de eigen kanalen benutten. Wij zien iedere week weer dat het werkt. En dat het veel oplevert.

10.000 nieuwe volgers op Facebook, 42 publicaties in externe media. Het resultaat van de PR en social campagne voor de Vereniging van Keurslagers. Hadden we alleen free publicity gerealiseerd, dan hadden we geen fanbase kunnen opbouwen. Die is ontzettend waardevol omdat je deze groep op lange termijn aan je kunt binden. Met alleen de inzet van social media hadden we nooit tegen relatief lage kosten zoveel lezers/kijkers kunnen bereiken als via Lindanieuws (miljoenen bezoekers per maand) en Editie NL (rond de 700.000 kijkers per dag). Die ook nog eens vanuit hun autoriteitspositie waarde aan de boodschap meegeven. Kortom, free publicity en social content versterken elkaar.

Hoe zet je campagne PR nu succesvol in?

Het begint met het creatieve idee. Het haakje, de strategie. Datgene waar de campagne om draait. Dat kan fun zijn (zoals Gourmetiquette in het geval van de Keurslagers), maar ook een superinhoudelijk thema dat je als organisatie op de kaart wil zetten, zoals navelstrengbloeddonatie in het geval van Sanquin. Of een onderzoek waarvoor je maximale aandacht wil, zoals bij Eurest.

De juiste verpakking

Vervolgens moet je het onderzoek of het thema op de juiste manier verpakken én verspreiden. Verpakken in de vorm van gave content, aansprekende persberichten en toffe social posts. Zoek naar de vorm waarop jouw doelgroep aanslaat. En zoek naar de beste combinatie van deze middelen. Want je hoeft niet per definitie áltijd content te maken, of meerdere persberichten uit te zetten wil je effect hebben. We draaien ook campagnes voor kleinere organisaties. Het gaat er tenslotte om dat je bereikt wie je moet bereiken; dat kan ook een kleine of heel specifieke groep zijn. Daarbij, als je idee en inhoud goed zijn, wordt dat bereik ook een stuk makkelijker.

Slimme distributie pijler onder succes

Met alleen goed verpakken ben je er nog niet. Een groot deel van het succes wordt bepaald door slimme distributie.  Welke kanalen werken nu het beste voor welke boodschap? En wat laat je daar vervolgens zien? Dat hangt er natuurlijk van af. Gaat het je alleen om awareness, of wil je je doelgroep naar je site trekken? Of wil je discussie op gang brengen? Gewoon zoveel mogelijk bereik? Op basis van die doelstellingen bepaal je de beste distributiestrategie.

Is structurele free publicity dood?

Soms wil je als organisatie nú iets op de kaart zetten. Daarvoor werkt campagne PR perfect. Maar los daarvan, is structurele free publicity nu eenmaal niet (meer) voor iedereen weggelegd. Het medialandschap is versnipperd en veel klassieke media verdwijnen, maar het aanbod van nieuws is tegelijkertijd gigantisch. Je moet dus echt wat te vertellen hebben, beschikken over kennis en visie binnen je organisatie of andere resources waarmee je nieuws kunt maken. Als je dat hebt, kun je met structurele free publicity nog steeds ontzettend succesvol naamsbekendheid opbouwen of lange termijn kennisleiderschap claimen binnen een sector of rondom een thema. Dat red je namelijk niet met één campagne, dat is een kwestie van lange adem en vaak de media opzoeken.

Ben je nou benieuwd wat voor jouw organisatie het beste werkt? Neem gerust contact op!

Hubertien Huurman, PR & social media adviseur

Dit artikel verscheen ook op LinkedIn