23 apr 2015 / LVB

Contentcreators en merken: bekeer je tot formats en series

Een ‘spot-on’ contentserie bedenken voor een merk. Dat is één van de mooiste en grootste uitdagingen voor merken. Een goed format zal het hart gaan vormen van de contentstrategie van…

LVB

Een ‘spot-on’ contentserie bedenken voor een merk. Dat is één van de mooiste en grootste uitdagingen voor merken. Een goed format zal het hart gaan vormen van de contentstrategie van merken.

‘Help, mijn man is klusser’ haalde onlangs 1,6 miljoen kijkers. Ondanks moordende concurrentie op andere zenders. Een eenvoudig format. Maar het scoort al jaren. En het leuke (voor de makers en presentator John Williams): het format scoort elk jaar beter. Sinds de eerste aflevering in 2005 groeit de serie elk seizoen in aantallen kijkers.

Dat geldt ook voor De Wereld Draait Door. Voor Keuringsdienst van Waarde. Voor Radar. Spoorloos. En voor tal van andere series. Ook op YouTube zie je: hoe langer een goed format bezig is, hoe sneller het aantal abonnees groeit. Wat voor tv-makers en YouTube-creators geldt, geldt ook voor contentmarketeers die namens een merk publiek proberen op te bouwen. Heb je eenmaal een goed format ontwikkeld voor je content, dan zit je geramd.

Vermijd de los-zand-strategie
Helaas, de meeste merken kiezen met contentmarketing voor een los-zand-strategie. Ze maken veel content, die in veel gevallen onder de categorie me-too-content valt. Ze bloggen wat af, proberen eens wat storytelling, springen weer over naar uitlegvideo’s, gooien er een vleugje corporate communicatie tussendoor. Van alles wat. En dat werkt niet. De toekomst van contentmarketing ligt in het formatdenken. Kies een of twee formats. Dat kan een contentplatform zijn. Maar het kan ook een eenvoudige serie zijn. Een YouTube-channel met een heldere belofte. Dus niet honderd video’s uploaden zonder heldere titels. Maar denk in series. In goede formattitels.

Wat contentmakers van tv kunnen leren
Het gevolg van die aanpak? De gewenste doelgroep zal wennen en later mogelijk verslaafd raken aan jouw content. Hoe je een goed format uitdenkt? Kijk goed naar tv-makers, heel soms naar de vroegere magazinemakers. En concludeer: een goed format entertaint. Ook op zware, inhoudelijke onderwerpen is een goed formatjasje onmisbaar. Anders doe je maar wat als contentmarketeer. En consumenten laten dat merken: ze doen namelijk niks met je content.

Tenslotte: ga voor simpel. Wat geldt voor reclame (zie het succes van reclamebureau Alfred) geldt ook voor contentmarketing. Denk simpel. Denk in formats. Dat is overigens moeilijk genoeg.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4