Plaatje bij je content? 6 stockfoto’s die je absoluut moet vermijden

Stockfotografie is een manier om tegen geringe kosten je uitingen te voorzien van professioneel beeld. Weinig origineel, maar veel gebruikt. Sommige beelden blijven (ondanks hun feitelijke photo-non-grata status) altijd weer opduiken. Onderstaand een rijtje beelden die je absoluut moet vermijden.

1. Het callcentermodelletje
Verkrijgbaar in alle kleuren en maten, maar verre van origineel. Als de geportretteerde modellen royalties per download hadden ontvangen hoefden ze nu in ieder geval niet meer te werken.

2. Het samenwerkende, al dan niet multiculturele, team professionals
Een ruime voorraad met goed uitziende netjes in pak gestoken professionals die samen werken aan een project op één merkloze laptop. Niemand weet wat ze precies doen.Het roept in ieder geval een gelukzaligheid op die niet zou misstaan in een tandpastacommercial.

3. De sportende zakenmannen
Hordenlopen en hardlopen zijn het populairst, maar ook boksen en voetballen doet men hier in een maatpak. Een  metafoor voor allerhande prestaties en uitdagingen, maar ook deze foto’s hebben hun beste tijd gehad. (Als die er al was…)

4. De strategie-op-glas gedachte
Elke professional weet hoe je in spiegelschrift moet schrijven. Ten minste, dat zou je denken gezien het aantal stockfoto’s waarbij iemand van achter een glazen wand zijn gedachten uiteen zet.

5. De handshake
Sollicitaties? Afspraken? Contracten? Voor elk wat wils. De oude vertrouwde ‘handshake’ is een ‘gouwe ouwe’. Verkrijgbaar in elke kleurencombinatie en met achtergrond naar keuze.

6. De teamsprong
Heb je als team echt iets bereikt? Dan spring je in de lucht. Met z’n allen. Tegelijk. Scheurend uit je pak of mantelpak. Al dan niet voor  een witte achtergrond met studiobelichting. Dat doen we toch allemaal?