28 jul 2014 / LVB

Crowdfunding, niet zo even gedaan! Lessen en tips

Met een grote groep mensen een idee naar bestaand product transformeren. Dat is crowdfunding in het kort. Natuurlijk zit er wel wat meer achter dan dat. Maar bottomline: crowdfunding wordt…

LVB

Met een grote groep mensen een idee naar bestaand product transformeren. Dat is crowdfunding in het kort. Natuurlijk zit er wel wat meer achter dan dat. Maar bottomline: crowdfunding wordt steeds bekender. En populairder.  Zelf heb ik net mijn eerste project succesvol ‘gefund’. De lessen en tips, waar ook een stuk content marketing bij kwam kijken, deel ik graag met jullie.

Crowdfunden is een veilige manier om een idee tot product te verheffen. Je berekent eerst hoeveel geld je nodig hebt om je idee te kunnen uitvoeren. Dan breng je jouw project door middel van video en beschrijvingen onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen en vermeld het benodigde bedrag. Als mensen de potentie van je idee inzien, kunnen ze je ‘backen’. Dat houdt in dat ze via een crowdfundingwebsite beloven een bepaald bedrag te doneren. Je kunt als tegenprestatie een ‘cadeautje’ aan je backers geven, meestal een exemplaar van je product. Je verzamelt, gedurende een van tevoren bepaalde periode, net zolang backers tot het doel bereikt is. Haal je je doel, wordt het geld van de backers geïncasseerd en kun je je idee doorzetten naar de productiefase. Haal je je doel niet, wordt het crowdfundingproject onsuccesvol afgesloten, betalen je backers niets en moet jij een andere manier vinden om je idee van de grond te krijgen.

Crowdfunding in Nederland
In Nederland zijn we matig bekend met crowdfunding. Er zijn een aantal Nederlandse sites die crowdfunders welkom heten. De bekendste zijn ‘Voor de Kunst’ van fonds 1818, ‘Geld voor elkaar’, opgericht door twee oud bankdirecteuren en Symbid. Internationaal is er een keur aan crowdfundingsites. De bekendste internationale site is Kickstarter.com. Veel Nederlanders maakten al gebruik van dit platform, juist omdat het internationale bekendheid geniet en dus veel internationale bezoekers trekt. Een minpunt van Kickstarter was dat Nederlanders hun project via een tussenpersoon in het buitenland moesten laten crowdfunden in verband met de financiële afwikkeling. Maar dat is nu verleden tijd. Sinds mei 2014 is Kickstarter officieel in Nederland beschikbaar voor de ondernemende creatievelingen.

Kickstart it!
En Nederlanders omarmen crowdfunding. Sinds de komst van Kickstarter in Nederland zijn er al 336 Nederlandse projecten gelanceerd en het aantal groeit. Logisch! Het is een prachtige manier om je droom te verwezenlijken. Er zijn echter wel een paar puntjes waar je rekening mee moet houden. Want hoe makkelijk het ook klinkt: een idee kickstarten gaat niet zo snel als de titel van dit crowdfundingplatform doet vermoeden.

De drempels
Er zijn een aantal drempels die je onderweg tegenkomt. Hieronder vind je de belangrijkste die ik ben tegengekomen op mijn weg op een rij. Houdt deze in gedachten als je zelf wilt gaan crowdfunden, dan is je slaagkans een stuk groter.

1. Crowdfunden, wat is dat?
Hoewel creatieven crowdfunding als een ultiem startup-proces zien, zijn veel Nederlanders helemaal niet op de hoogte van het begrip crowdfunden. ‘Wat ís crowdfunden eigenlijk?’ ‘Hoe werkt dat dan?’ Kijk niet raar op als mensen geen idee hebben waar je het over hebt als je ze vraagt om jouw backer te worden een een donatie te pledgen. Zorg dat je in een kort, duidelijk verhaal aan iedereen kunt uitleggen wat crowdfunding is en hoe het werkt. Pas dan kunnen en willen mensen meedoen aan je project.

2. Creditcard
In het geval van Kickstarter kunnen backers alleen met creditcard betalen. Niet iedereen heeft een creditcard in Nederland en daarmee is de drempel hoog voor een potentiele backer. Een oplossing is zelf een ‘pledge’ (beloven om te backen bij volledige funding) te maken die je kunt ophogen. Backers kunnen dan aan jou het gewenste bedrag/  beloning doorgeven en jij pledged het voor hen. Betalen doen ze pas als je je projectdoel hebt gehaald , anders moet je al die bedragen achteraf weer terugstorten en dat wil je voorkomen! Leg duidelijk uit dat je voor mensen zonder creditcard dus óók een optie hebt.

3. Doelbedrag
Denk niet dat je door middel van crowdfunden recordbedragen binnen kunt halen. Wees reëel en probeer je doel niet hoger dan noodzakelijk te maken. Mensen kunnen afhaken als ze zien dat een doel zo hoog is, dat compleet funden onwaarschijnlijk is.

4. Backers vinden
Misschien wel één van de grootste valkuilen van crowdfunding: je zet je project op een crowdfundingsite en gaat dan afwachten tot de backers juichend hun creditcard trekken. Een utopie. Waarschijnlijk is er geen project waar je harder voor moet promoten dan een crowdfundingproject. Hieronder volgen een aantal tips voor promotie. Zorg ervoor dat je van tevoren een promotieplan hebt klaarstaan. Je hebt tenslotte maar 30-60 dagen om deze eenmalige kans tot een goed einde te brengen.

De gouden randjes
Natuurlijk zijn er niet alleen drempels, maar ook gouden randjes aan crowdfunden. Er zijn veel mensen die geloven in het concept en die enthousiast reageren op mensen die het lef hebben om hun idee daadwerkelijk te laten funden en uit te voeren. Van dat enthousiasme krijg je energie en dat kun je mooi gebruiken om je project uit te breiden of nog populairder te maken. Het mooiste gouden randje blijft nog steeds de melding op je smartphone; New Backer Alert. En, in geval van succes, het behalen van je doel en het kunnen uitvoeren van je plannen.

4 x basispromotie
Tot slot nog 4 tips voor de basispromotie. Hier komt ook een stuk content marketing om de hoek kijken! Maak in ieder geval van tevoren een plan. Dat scheelt je tijdens het crowdfundingproces (dat echt razendsnel voorbij gaat!) een hoop zorgen en stress. Afhankelijk van je idee kun je op bepaalde manieren promoten. Hier volgen een aantal handvaten:

1. Website
Je beginpunt. Zorg voor een visueel aantrekkelijke, duidelijke website waarop je updates kunt plaatsen en uiteraard de basisinformatie over je project op een enthousiaste manier overbrengt. Updates schrijven over de voortgang van je crowdfundingproject is een goed idee: zo laat je zien dat je er bovenop zit en bovendien kun je deze updates delen en laten delen.

2. Social Media
Eigenlijk een gedeelde eerste plaats. Deel je site en je Kickstarter-project op social media. Begin met je eigen kringen en vraag of iedereen voor je wilt delen, zodat je ook de kringen erbuiten bereikt. Delen, vooral met een persoonlijk verhaal erbij (‘een goede vriend van me heeft een project…’) zorgt voor veel potentiële backers.

3. Persberichten
Schrijf een persbericht dat je naar lokale media kunt sturen. Krant, lokale radio, tv, enzovoorts. Benadruk dat het een initiatief is dat voortkomt uit hun stad of regio zodat ze het sneller oppikken. Daarnaast schrijf je persberichten die je landelijk kunt versturen. Die persberichten worden echter zelden opgepikt, maar niet geschreven is altijd mis.

4. Flyers, posters, praatjes
Ook in dit digitale tijdperk leeft papier voort. En face-to-face contact. Echt? Echt. Maak flyers. Deel ze uit aan mensen. Maak contact als je kunt. Een praatje bij een flyer met een enthousiaste maker van een product haalt meer uit dan een onpersoonlijke (en vaak ongewilde) Facebookpost. En daarbij: een praatje is  gratis .

Als laatste: crowdfunding en het vinden van backers is erg productafhankelijk. Nationaal/internationaal, verschillende doelgroepen, enzovoorts. Maar de basiskanalen werken voor alle doelgroepen. Mijn succesvolle gefunde project is hier te vinden. Mochten er nog lezers zijn die interesse hebben, mail, bel of neem contact met mij op via social media.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4