03 okt 2013 / LVB

Nieuwsuur wordt u aangeboden door Lidl

Niet de Publieke Omroep moet naar het Malieveld, maar de groep ‘Habets zegt Ho!’ Het is zover. De Publieke Omroep moet en zal blijkbaar in de huidige vorm overeind blijven….

LVB

Niet de Publieke Omroep moet naar het Malieveld, maar de groep ‘Habets zegt Ho!’

Het is zover. De Publieke Omroep moet en zal blijkbaar in de huidige vorm overeind blijven. Nadenken over een nieuw model voor de PO blijkt onbespreekbaar. Dus wordt de concurrentievervalsing naar een next level getild. NRC, Reed Business, Sanoma, TMG, RTL en SBS; ze hebben allemaal al jaren last van een vals spelende overheid. Met subsidie programma’s maken en dan media-ondernemers treiteren in de vorm van de grootste weeffout in het medialandschap: de STER. Dat is nu al decennialang een vorm van gedoogd vals spelen.

Nu is er momentum – vijf jaar economische stagnatie, grote tekorten bij de overheid – om wat weeffouten te herstellen. En wat gebeurt er nu de tering naar de nering moet worden gezet? Het valsspelen wordt juist verergerd. De publieke omroepen krijgen als het aan staatssecretaris Dekker ligt de ruimte om Nieuwsuur te laten sponsoren, Spoorloos te laten onderbreken door een paar reclameblokken en voetbal nog commerciëler (kan dat dan?) aan te kleden dan nu het geval is.

Een vergelijking. Van der Valk en de Fletcher Hotel Groep, u kent ze wel. Hollandse hotelketens, gerund door rasondernemers. Wat als de overheid morgen bedenkt dat er publieke hotels moeten komen? Met geld uit de belastingpot mooie hotels met honderd kamers neerzetten. En dan de helft van het gangbare kamertarief vragen. Staatssecretaris Dekker zou ongetwijfeld, mocht ‘staatshotels’ in zijn portefeuille zitten, creatief meedenken: ‘Wat als jullie nu de hotels tegen half tarief gaan promoten op mijn staatszenders?’

Het plan van Dekker is té krankzinnig om eigenlijk woorden aan vuil te maken. Maar het blijkt toch nodig. Enerzijds jammert de politiek dat de journalistiek zo wordt uitgehold, anderzijds holt de politiek de mediasector uit. En waarom? Omdat blijkbaar niemand meer zin heeft in discussie met de drogredenaars uit Hilversum. Mensen, de wereld vergaat echt niet zonder Champions League op de NOS, zonder Een tegen 100 op Nederland 1 of De Allerslechtste Chauffeur van Nederland op dezelfde zender. Niet de Publieke Omroep moet naar het Malieveld, de Groep ‘Habets zegt Ho!’ moet gaan.

En adverteerders zouden zich solidair moeten verklaren met de Groep Habets en mee moeten gaan naar het Malieveld. De eerste adverteerder die straks op de Publieke Omroep tegen valsspeeltarieven publieke programma’s gaat sponsoren, dient aan de grootste schandpaal worden gespijkerd.

Deze blog is ook verschenen op Adformatie.nl.

Door Aart Lensink, creatief directeur bij contentmarketingbureau LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4